دابة الارض را بهتر بشناسید

ارسال شده در: مهدویت 1390/02/06

یکی از نشانه هایی که آن را نه نشانه ای برای ظهور مهدی(عج) بلکه نشانه ای برای برپایی قیامت می دانند، آشکار شدن دابَّةُ الارض است. دابَّةُ الارض از نظر لغوی به معنای جنبنده ی زمین، طی کننده ی زمین است. در آیه 82 سوره ی مبارکه نمل آمده است:”وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ…” که به معنای “و هنگامی که وعده ی عذاب کافران به وقوع بپیوندد (و یا زمان انتقام به ظهور قائم فرا رسد) جنبنده ای از زمین بیرون آریم که با آنان تکلم کند، که مردم به آیات ما(بعد از این) از روی یقین نمی گروند” است.

از معنای این آیه میتوان برداشت کرد که دابَّةُ الارض جاندار است و کسی است که خداوند او را قبل از برپایی قیامت از زمین آشکار کرده و وسیله ای است برای تمام کردن حجت برای کافران و آوردن نشانه هایی برای آنان که به آیات خدا یقین نمی آورند.

در منابع اسلامی از دابَّةُ الارض بسیار سخن به میان آمده، چه در منابع شیعی و چه در منابع سنی. اما تفاوت اساسی بین این روایات، شخصی است که به او دابَّةُ الارض می گویند. در منابع شیعی، دابَّةُ الارض حضرت امیرالمونین علی (ع) است، که در ادامه به چند روایت در این زمینه اشاره میکنم. اما در کتب سنی به شخصی اشاره نشده ولی از نشانه هایی که در این روایات وجود دارد می توان فهمید آن شخص حضرت امیرالمونین علی(ع) است.

حضرت امام باقر(ع) از امیرالمونین علی(ع) نقل می کند که فرمود: من تقسیم کننده ی بهشت و دوزخم، کسی وارد آنها نمی شود جز بر اساس تقسیم من، من فاروق اکبرم من پیشوای آیندگانم، من گزارشگر گذشتگانم، جز رسول اکرم(ص) کسی بر من پیشی نمی گیرد، او و من در یک صراط هستیم، جز این که این صراط به نام اوست، به من شش فضیلت داده شده؛ 1-علم منایا و بلایا و وصایا به من داده شد 2-سخن فصل (جدا کننده ی حق و باطل) به من عطا شده 3-من صاحب رجعت ها هستم 4-فرمانروایی کل به من عطا شده 5-من صاحب عصا و میسم هستم 6-من دابَّةُ الارض هستم که با مردم سخن خواهم گفت.1

صاحب عصا و میسم

در فرمایشات حضرت امیرالمونین علی(ع) از عصا و میسم نام برده شد. حال باید دید عصا و میسم چیست! منظور از عصا همان عصای حضرت موسی(ع) است. و میسم نیز آلتی آهنین است که به وسیله ی آن بر چارپایان داغ می زنند (نشانه گذاری می کنند). در فرمایشات حضرت که فرمودند:”من تقسیم کننده ی بهشت و دوزخم، کسی وارد آنها نمی شود جز بر اساس تقسیم من” ایشان در رجعتی که دارند مومنان و کافران را از یکدیگر جدا کرده و با میسم بر بینی دشمنان و کافران مهر باطله می زنند! 

رسول خدا حضرت محمد(ص) در توصیف دابَّةُ الارض می فرمایند: تیزپایی به او نمی رسد، فرار کننده ای از او فوت نمی شود. مومن را نشان مومن و کافر را نشان کافر می زند. عصای حضرت موسی و انگشتر حضرت سلیمان با اوست.2

 امام صادق(ع) می فرمایند: روزی رسول اکرم(ص) وارد مسجد شدند و مشاهده کردند که امیرالمونین علی(ع) شن های مسجد را زیر سرش بالش کرده و خوابیده است. با پای مبارکشان او را حرکت دادند و فرمودند: ای دابَّةُ الارض! برخیز. یکی از اصحاب گفت: ای رسول خدا، آیا ما همدیگر را با ابن نام بخوانیم؟ حضرت فرمودند: نه، به خدا سوگند که این نام به او اختصاص دارد. او همان “دابَّةُ الارض” است که خدای تبارک و تعالی در کتابش فرموده: “چون سخن بر آنها فرود آید جنبنده ای را از زمین بیرون آوریم و برای مردم سخن می گوید که مردم به آیات ما باور نمی کردند”

سپس خطاب به علی (ع) فرمود: ای علی، چون آخرالزمان فرا رسد خداوند تو را در زیباترین صورت ظاهر می سازد و در دست تو میسمی است که دشمنانت را با آن علامت می گذاری!3

فهرست نشانه های دابَّةُ الارض در منابع سنی

  1. برای دابَّةُ الارض سه خروج است.4
  2. اولین نشانه،طلوع خورشید از مغرب است.5
  3. خروج دابَّةُ الارض از مسجد الحرام است.6
  4. خروج دابَّةُ الارض از نزدیکی صفا است.7
  5. انگشتر حضرت سلیمان و عصای حضرت موسی در دست اوست.8
  6. سه بار بانگ بر می آورد و همه ی مردم مشرق و مغرب آن را می شنوند.9
  7. چون دابَّةُ الارض خارج شد در توبه بسته می شود.10
  8. دابَّةُ الارض مومن و کافر را نشان می گذارد که برای همه شناخته می شوند.11
  9. طلوع خورشید از مغرب ملازم خروج دابَّةُ الارض است،هر کدام از آن دو جلوتر واقع شود،آن دیگری به دنبال ان واقع می شود
  10. خروج دابَّةُ الارض یکی از اشراط ساعة دهگانه ای است که پیش از قیامت بدون تردید تحقق خواهند یافت.

 ___________________________________

1-تفسیر برهان ج3 ص209 / نورالثقلین ج4 ص97 / تفسیر صافی ج4 ص75

2-بحارالانوار ج6 ص300

3-بحارالانوار ج39 ص243

4-تفسیر کشاف ج3 ص374 / عقد الدرر ص313 / تفسیر الدر المنثور ج5 ص116

5-عقد الدرر ص313 / سنن ابن ماجه ج2 ص1353

6-مستدر حاکم ج4 ص484 / عقد الدرر ص314 / کشاف ج3 ص384

7-الدر المنثور ج5 ص115 / عقد الدرر ص315 / کشاف ج3 ص 384

8-کشاف ج3 ص 384 / الدر المنثور ج5 ص116 / عقد الدرر ص316 / سنن ترمذی ج 5 ص340

9-عقد الدرر ص315 / الدر المنثور ج5 ص 117

10-کنزالعمال ج14 ص258 / صحیح مسلم ج1 ص 138 / عقد الدرر ص116

11-عقد الدرر ص318 / تفسیر کشاف ج3 ص384 / الدر المنثور ج5 ص116

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.